Freelance
En av mine aller første sommerjobber var å klippe gress for kommunen, og det var der min fascinasjon for gressklipping startet. Denne enkle, men tilfredsstillende oppgaven ga meg en dyp glede, og 15 år senere finner jeg fortsatt stor glede i å klippe gress.
Denne filmen er en utforskning av min kjærlighet for gressklipping, både som en praktisk oppgave og som en kreativ metafor. Den viser to sider av meg: personen som setter pris på den enkle, fysiske tilfredsstillelsen av å klippe gress, og den kreative sjelen som nå "klipper" digitalt i stedet for på plenen.
Filmen er en hyllest til både vedlikeholdsarbeidet som ligger i gressklipping og til den kreative prosessen bak animasjonsarbeidet.
Info
Kunde
Egen produksjon
Produksjon
Kristian Skogmo
Type
Kortfilm
År
2024
Produksjon
Hvordan lager man egentlig en kortfilm? Hva kreves for å få ideen til å bli virkelighet? Velkommen til en dypdykk i produksjonen av kortfilmen Freelance. Her vil jeg ta deg med på en steg-for-steg gjennomgang av hele prosessen – fra de første inspirasjonsglimtene til ferdig klippet film.
Du får innblikk i alt fra idéutvikling og skisser til keyframes, klipping og etterarbeid, med alle utfordringene og løsningene underveis. Dette er en reise gjennom kreativitet og teknikk, hvor hver detalj bidrar til sluttproduktet.
Prosess
— Idèutvikling
Før produksjonen starter, går man gjennom en pre-produksjon med idéer, skisser og research.
Idé-fasen handler om å la fantasien løpe fritt. Ingen idé er for dum, og skissene trenger ikke å være perfekte.
Når idéene og skissene begynner å ta form, gjør man research. For denne produksjonen ble det for eksempel sett nærmere på Forrest Gumps gressklipper.
— Storyboard
Planleggingen av scenene er i gang, og man begynner å lage et storyboard hvor hver scene tegnes ut.
Ikke alle scener vil nødvendigvis bli med i den endelige filmen, men i denne fasen handler det om å bruke skissene og utvikle idéene videre.
Dette gir en visuell oversikt over historien, og man kan se hvordan den flyter, samtidig som det er rom for endringer og justeringer underveis.
— Animatic
Når historien er fastlagt og tegningene er klare, settes alt sammen i en animatic.
Denne fungerer som en tidlig versjon av filmen, hvor scener, lydeffekter og klipp blir synkronisert for å gi en følelse av ferdig film.
Her finjusteres timingen, og man får en helhetlig oversikt over hvordan filmen vil se ut og høres ut når den er ferdig.
— Previsualisering
Etter at storyboardet blir til en animatic, kan man gradvis begynne å legge til scener som er laget i 2D eller 3D. I denne produksjonen ble det meste gjort i 3D.
Dette gir et nytt perspektiv på filmen og gjør det lettere å se hva som fungerer godt sammen, og hvilke scener som trenger justeringer.
— Offline
Når justeringene er gjort, klippene er nøye timet, lydeffektene er bearbeidet, og musikken er på plass, kan det første utkastet av filmen fullføres og klargjøres for visning.
Etter visningen får man vanligvis tilbakemeldinger fra kunden. I dette tilfellet var jeg kunden, og det ble gjort justeringer innen den avtalte fristen.
— Online
Ferdig film!
Idèutvikling
Grunnlaget for et vellykket sluttprodukt starter med grundig idéutvikling.
Prosessen med å finne ut hva man skal lage, og hvordan det skal gjennomføres, er avgjørende for kvaliteten og det endelige resultatet.
Referanser
Hvis det finnes en ekte cheat code i den kreative prosessen, må det være referanser.
De er som små snarveier til suksess – eller i det minste til å unngå de største fallgruvene!
Her er noen av de referansene som var med på å forme prosjektet, og ga et godt grunnlag for videre produksjon.
Storyboard
Selv om enkelte scener ikke ble videreført til den endelige produksjonen, spilte storyboardet en viktig rolle i å etablere den kreative retningen.
Fra første stund var idéen og den grunnleggende strukturen for filmen tydelig definert, noe som sikret en solid visuell og narrativ base å jobbe ut fra.
Animatic
Etter litt fram og tilbake med tegning og skissering av scener, ble det laget en animatic av filmen.
Previsualisering
Når animatic var satt sammen og ting har blitt låst i klippen kan man gå videre for å sette sammen scenene.
For denne produksjonen så ble det lagt vekt på å gjøre ferdig komposisjon før animasjon. En “dummy karakter” ble lagt til for å sette tonen.
Formspråk
og farger
Ved å nøye velge former, linjer, teksturer og fargepaletter skapes en atmosfære som forsterker fortellingen og setter stemningen.
Disse visuelle komponentene fungerer som et rammeverk som binder scenene sammen og gir filmen et gjenkjennelig preg, samtidig som de sørger for at helhetsopplevelsen blir sammenhengende og visuelt engasjerende.
Karakter
Uten karakter hadde filmen fort blitt mindre tydelig i forhold til sitt budskap. Det blir fort vanskelig å klippe gress uten at noen sitter i gressklipperen.
Oppsummering
Filmens helhet var en god blanding mellom tid, produksjon og gjennomføringsevne. Dette var en film som skulle vise til nyere tider for min egen del, en tid for frilans igjen.
En kombinasjon av det jeg har likt fra før av og det jeg liker nå, min jobb som animatør og min tidligere sommerjobb for 15 år siden.
Etter mye hardt arbeid og smarte løsninger så ble det til en film jeg kan relatere meg til og håper også folk som ser filmen får seg en liten latter samtidig som de ser metaforen i klippingen, bokstavelig talt.