Progresjon til “Perfeksjon”

Hei og hå, lenge siden sist. Kanskje tittelen har noe med det at man faktisk bruker så innmari lang tid på å publisere noe før man sier seg fornøyd, ala progresjon til perfeksjon. I tilfellet her så har jeg vært litt mer på lat sida en å få det neste blogg innlegget perfekt.

Jeg lagde en animasjons loop for mange måneder siden og tenkte jeg skulle dele en liten behind the scene av første utkast til ferdig utkast, til smokk smokk rett ut på internett versjon.

En Ringenes Herre inspirert karakter som springer på en tredemølle.

Merk: Dette er den første karakteren jeg har animert skikkelig, så det ble mye bom og feiltrinn i starten som dere kan se nedover i prosessen.

Steg 1 - Moodboard, inspo og ref.

Kilde som inspirasjon og referanse 👇👇

 

Link til Gard sin instagram

Jeg begynte med å samle litt forskjellige karakter inspirasjon som var rettet til Ringenes herre universet 👇

AI-genererte karakterer, noen iallefall. Genererte rundt 60 bilder for å se om det var noe man kunne bruke som god referanse til videre utvikling av karakteren.

 

Steg 2 - Karakter utvikling

Jeg kjøpte ut en karakter mesh mal på CGtrader og kjørte på med mine egne ideêr og videre utvikling av karakteren her. Som man kan se nedenfor så ble det en stor forskjell mellom versjon 1 og 2.

Karakter utvikling versjon 1 👇

 

Karakteren ble nok ikke helt sånn, men det var en helt ok start :)

Etter litt intern revisjon med meg selv så måtte jeg jo gjøre det mye finere en første utkast. Så startet med å modellere diverse gjenstander som belte, hjelm og skjegg.

Noen av modellene er kjøpt ut. Den vektaskiva ble kjøpt ut, men modifiserte den litt med tanke på at den skulle ha en reim rundt seg for å vise at karakteren hadde objektet som et skjold. Skoa var også kjøpt.

 

Steg 3 - Tidlig animasjon og tilbakemeldinger

Etter at karakteren var ferdigstilt sånn-ish, så begynte jeg gradvis med å animere litt. Så her kommer det noen rare, fæle, flotte utkast som var en hard men god læringskurve for å komme til slutt resultatet.

I start fasen så brukte jeg Mixamo, som er et verktøy som rigger og har utrolig mange mocap data når det gjelder karakter animasjon.

 

Versjon 1 👇

Versjon 2 👇

Etter litt fram og tilbake med diverse setups og tester så fant jeg ut at dette her så jo egentlig ikke så bra ut. Heldigvis så har jeg noen gode folk (Parabel) rundt meg som gir konkrete og solide tilbakemeldinger, så da var det bare å starte nesten helt på nytt.

Steg 4 - Bli skikkelig lei, rigge for hånd

 

Etter en liten pust i bakken startet jeg med å rigge karakteren fra bunnen av. Heldigvis så har Cinema 4D en ganske så enkel og relativt kjapp framgangsmåte på akkurat det 👇

 

...og en liten tur innom The animators survival kit så startet jeg prosjektet i godt humør. Referanse jeg tok fra boka var denne 👇

Etter at jeg tok i utgangspunkt fra denne☝så ble det ganske så mye bedre.

Til alle som skal prøve seg på karakter animasjon, bruk The animators survival kit for alt det er verdt!

Test med walk cycle referanse 👇

Rig render med litt squashyness 👇

Steg 5 - Full gass

Etter alle stegene så begynner man virkelig å se mål linja. Det gjensto litt smårusk og finpuss med tanke på ferdigstilling. Det siste lille ekstra man kan gjøre med animasjonen er oftest det som gjør den smashing.

 
 

Før ferdigstilling av helheten så gikk jeg igjennom kurvene og la på diverse små detaljer for å virkelig få liv i karakteren. Noe som ble lagt til er wiggle i nesen, mer squashyness og rett og slett mer futt i kroppen.

Steg 6 - Ferdigstilling

Etter et par runder med revisjoner så endte jeg opp med dette her 👇

 
 
 

Det tok ca. 1 måneds tid å ferdigstille dette, vel og merke at jeg ikke brukte hver dag, men som regel helgene til å få gjort denne så flott som overhodet mulig.

Takk for din oppmerksomhet.

Ekstra fjas og fails 👇

 

Første utkast av karakter + gulrot i hånd.

 

Forrige
Forrige

Scavenger_Moebius

Neste
Neste

Stiler i bevegelse